Co to jest Hosting Reseller?
Hosting reseller to po angielsku – osoba zajmująca się odsprzedażą hostingu. Taka osoba nie jest w sensie faktycznym właścicielem serwera – jest natomiast pośrednikiem w sprzedaży usług.
Dobrze jest jednak wiedzieć, że hosting reseller to także nazwa pakietów usług hostingowych oferowanych przez hostingodawców. To rozwiązanie dla osób, które w ramach prowadzonej działalności – związanej np. z pozycjonowaniem, tworzeniem stron czy marketingiem – w ramach świadczonych usług potrzebują także udostępniać przestrzeń hostingową dla klienta końcowego.
Jest to związane z faktem, że wykonując strony internetowe czy prowadząc działalność marketingową, klient końcowy – który nie zna się na tematyce serwerów – często oczekuje usługi kompleksowej. W takiej sytuacji niekiedy konieczna jest sprzedaż hostingu, mimo… braku infrastruktury do prowadzenia tego typu działań. To jednak nie musi być przeszkodą.
Sprawdź szybki hosting Reseller w Polsce z dyskami NVMe. Od 267 zł / rok.
Co to jest Hosting Reseller?
Hosting reseller to usługa hostingowa przystosowana dla osób, które zajmują się odsprzedażą zasobów serwera – samemu nie dysponując infrastrukturą odpowiednią do utrzymywania serwera “na własną rękę”.
Jednak nie jest to zwykły, standardowy pakiet hostingowy. W większości przypadków, takie podstawowe usługi nie nadają się do dalszej odsprzedaży. Hosting dla resellera powinien mieć kilka dodatkowych opcji. Wśród nich na pewno powinny znaleźć się:
- możliwość separacji kont – konta w ramach hostingu muszą być od siebie odseparowane. Tworzona przez Ciebie strona czy aplikacja nie ma znajdować się na Twoim koncie hostingowym, tylko na koncie dedykowanym dla Twojego klienta;
- możliwość oddelegowania panelu hostingowego dla klienta – w ramach hostingu reseller jest pośrednikiem. To klient końcowy powinien mieć dostęp do panelu hostingowego – chociażby w celu ustawienia haseł. Pakiet hostingowy dla resellera powinien udostępnić taką możliwość.
Jak wybrać hosting reseller?
Gdy wybierzesz hosting reseller, uwagę powinny przykuć przede wszystkim następujące kwestie:
- liczba kont klientów – gdy wykupujesz hosting przeznaczony stricte do resellingu, przyjrzyj się, czy dostawca usług nie nakłada limitów dotyczących maksymalnej liczby kont klientów. Jeżeli planujesz odsprzedawać hosting większej liczbie klientów, sprawdź, czy hosting umożliwia Ci takie rozwiązanie;
- limity dotyczące baz danych i kont e-mail – kolejna kwestia odnosi się do maksymalnej możliwej liczby baz danych oraz kont e-mail. W przypadku, gdy hosting ma być przeznaczony do resellingu, warto wybrać rozwiązanie, które nie nakłada żadnych limitów w tych kwestiach. W końcu jest Ci bardzo trudno przewidzieć, jakie potrzeby dotyczące ilości stron czy zakładanych kont pocztowych będą mieli Twoi klienci;
- możliwości personalizacji – bardzo ciekawym rozwiązaniem (stosowanym przez wybrane hostingi) jest opcja personalizacji panelu do zarządzania hostingiem. Niekiedy możesz np. wgrać własne logo czy ustawić kolorystykę tego typu aplikacji. Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne ze względu na możliwość wyeksponowania Twojej własnej marki.
Oprócz tego trzeba przyjrzeć się podstawowym parametrom hostingowym – tak samo jak w przypadku każdego innego hostingu współdzielonego. Szczególnie warto przeanalizować:
- rodzaj dysku – jest bardzo istotne, aby dysk twardy na serwerze oferował jak najszybszy odczyt i zapis. Dlaczego? Bo to jeden z istotnych czynników, które mają wpływ na prędkość aplikacji internetowej czy strony. Dlatego też warto wybierać dyski SSD lub SSD NVMe – unikając talerzowych dysków HDD. Są one od kilkunastu do kilkudziesięciu razy szybsze od tych starszych typów nośników;
- przydział zasobów – gdy chcesz zapewnić aplikacji internetowej warunki do optymalnej pracy, warto jest zadbać także o zagwarantowany przydział zasobów. Dotyczy to np. procesora oraz pamięci RAM. Dobrze, aby hosting przeznaczony do resellingu zapewniał przynajmniej 1 GHz (lub 1 rdzeń) procesora oraz przynajmniej 1 GB pamięci na klienta;
- technologie – hostingi mogą oferować rozmaite rozwiązania, które sprawiają, że strony internetowe mogą ładować się szybciej. Tak działają np. systemy pamięci podręcznej (Redis, Memcached), dzięki którym wstępnie przetworzone dane są przechowywane w pamięci szybkiego dostępu, co zdecydowanie zmniejsza obciążenie serwera. Także serwery oparte na LiteSpeed cechują się doskonałą wydajnością, szczególnie w przypadku aplikacji internetowych korzystających z PHP;
- aktualizacje – tworząc aplikacje internetowe dla klientów warto opierać się na najbardziej aktualnych technologiach. Są one szybsze, bezpieczniejsze oraz mają wsparcie techniczne. Dobrze, aby te technologie były wspierane przez serwer. Dlatego warto upewnić się, czy hosting przeznaczony do resellingu obsługuje np. najnowszą wersję języka PHP czy protokołu HTTP;
- bezpieczeństwo – wybierając hosting przeznaczony do resellingu, kwestia bezpieczeństwa powinna być jednym z priorytetów. W końcu nie chcesz, żeby niedostateczne zabezpieczenie serwera doprowadziło do problemów z działaniem stworzonej przez Ciebie aplikacji internetowej. W takiej sytuacji klient zapewne mógłby mieć o to pretensje do Ciebie i oczekiwać szybkiej interwencji. Dlatego warto postawić na hosting, który ma np. darmowy SSL (protokół umożliwiający nawiązywanie bezpiecznego połączenia), WAF (zaporę przed cyberatakami dla aplikacji internetowych), separację stron internetowych (ochronę przed rozprzestrzenianiem się szkodliwego oprogramowania pomiędzy hostingami klientów). Bardzo istotna jest także kwestia backupów – kopie zapasowe powinny być wykonywane przynajmniej 1 raz dziennie oraz przechowywane przez tydzień;
- wsparcie techniczne – gdy jesteś resellerem hostingu, Twój klient może do Ciebie zadzwonić o każdej porze ze zgłoszeniem, że strona nie działa. Gdy błąd wynika z problemów technicznych po stronie serwera, dobrze jest wtedy mieć możliwość szybkiego skontaktowania się z obsługą. Możliwość kontaktu z obsługą powinna być dostępna w modelu 24/7.
Jeśli nie hosting reseller – to co?
Możliwość zaoferowania klientowi końcowemu hostingu wiąże się z licznymi korzyściami. Przede wszystkim to źródło dodatkowego zarobku, w końcu odsprzedaż hostingu może wiązać się z prowizją. To także możliwość oferowania kompleksowej usługi – co często jest odpowiedzią na zapytania i potrzeby klienta końcowego.
Jednak, gdy chcesz oferować klientowi końcowemu zasoby serwera, nie musisz decydować się na usługę hosting SEO. Możesz zdecydować się także na usługę serwera dedykowanego – w ramach której hostingodawca wydzieli dla Ciebie maszynę, do której tylko Ty będziesz mieć dostęp. Taki serwer możesz odpowiednio skonfigurować i samodzielnie wydzielać zasoby dla swoich klientów.
To oczywiście bardzo dobre rozwiązanie – płacisz za konkretny serwer i samodzielnie kontrolujesz to, co, komu i na jakich zasadach odsprzedajesz. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że nie zawsze jest to rozwiązanie najbardziej opłacalne.
Sama usługa serwera dedykowanego nie należy do najtańszych – trzeba za nią zapłacić nawet kilka razy więcej niż za standardowy pakiet hostingowy. Do tego konieczne jest administrowanie takim serwerem, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i koniecznością angażowania czasu.
Podsumowując – gdy potrzebujesz do swoich usług dołożyć hosting w pakiecie, a jednocześnie chcesz, żeby było to opłacalne dla wszystkich stron, to… hosting reseller jest naprawdę doskonałym rozwiązaniem.